Petrusklepel

In Netersel hoor ik af en toe iets over oud-pastoor Van Moorsel, van wie van de gelijknamige wielrenster familie is. Ik was blij verrast toen er een telefoontje kwam van een nicht die graag het oude doopvontje wilde terugbrengen. Netsersel heeft weliswaar een oud stenen doopvont (het oudste in onze parochie), maar vroeger werd er een mobiel doopvontje van koper gebruikt. Zeg maar een grote kelk, qua vorm. Pastoor Van Moorsel had het met enkele devotionalia toevertrouwd aan zijn familie. Die wilde het nu graag teruggeven. Dankbaar heb ik het in ontvangst genomen, met de devotionalia. Misschien is het iets dat we in de toekomst kunnen gebruiken als de kerk buiten functie is? Eerst maar eens zien hoe we de liturgie in Netersel op aangepaste wijze gestalte kunnen geven vanaf 2022. Daarover zijn we nu in gesprek. In november hopen we daarover alle informatie te kunnen geven. Ten slotte wil ik de nieuwe gildekoning van Netersel nog feliciteren: Frans Lemmens. Het is jammer dat Netersel er geen keizer bijkrijgt, maar op dit soort dingen heb je geen invloed. Een nieuw hoofdstuk voor het Brigidagilde.

Pastoor Schilder