Petrusklepel

Sint Severinus ligt niet in de Dom van Keulen begraven, maar in de kerk die naam hem genoemd is: Sankt Severin. Hij leidde al in de 4e eeuw de gemeenschap van christenen in Keulen. In de 9e eeuw werd er op de plaats van een klein gebedshuis een basiliek gebouwd, die in de loop der eeuwen steeds aangepast is. In een prachtig schrijn rust Severinus in zijn kerk. Waarom is hij patroon geworden tegen droogte en onheil? De hagiografie vermeldt dat Severinus eindigde als bisschop van Bordeaux en daar ook is gestorven. Aangezien de bewoners van Keulen hem vergaten, kwam er droogte over de stad die drie jaar duurde. Toen stuurden de Keulenaren een delegatie naar Bordeaux die met de relieken terugkwam (heilige overblijfselen). De droogte was voorbij. We gaan proberen tijdens onze reis naar Keulen ook een reliek van Severinus voor Hapert te verkrijgen. Dat zou een mooie aanwinst voor het dorp zijn. Eerst gaan we onze Severinuskapel in gebruik nemen. Alvast een eerste woord van dank aan alle mensen die geholpen hebben bij de inrichting!

Pastoor Schilder