Petrusklepel

In een groep 8 heb ik iets verteld over het vormsel. In september gaan we weer beginnen met de voorbereiding. Er waren in de klas heel wat twijfelaars over het bestaan van God. Nu zijn er genoeg argumenten voor het bestaan van God, maar wat spreekt een tiener aan? Ik knoopte aan bij het verschijnsel pesten. Dat is actueel. Ik vroeg eerst of pesten goed of slecht was. Slecht, vond iedereen. En als je geleerd zou hebben dat pesten goed was, wat zou je dan vinden? Goed, was het antwoord. Inderdaad. Maar is het dan ook goed? Nee, dat dan weer niet. Hoe kan dat? Hier schieten de biologie en de sociologie tekort. Dat sommige dingen goed of slecht zijn, los van wat wij met elkaar afspreken en zonder evolutionair voordeel, wijst in de richting van het geestelijke. Wij mensen hebben niet alleen een instinct maar ook een geweten. En in het geweten spreekt God, ook al is het heel zacht.  De H. Geest helpt ons om die stem te verstaan. Jong en oud.

Pastoor Schilder