Petrusklepel

Een vriend van mij geeft lezingen over het klimaat. Hij is geen klimaatdrammer, maar iemand die nuchter kijkt naar de energievoorraad die nodig is om onze moderne manier van leven gaande te houden. Die gaan we niet opwekken op alternatieve wijze. Want ook daarvoor (en voor de opslag) is ‘oude’ energie nodig. Ik ben geen expert maar als ik hem hoor zeggen dat onze energiebehoefte linksom of rechtsom omlaag moet, dan klinkt dat wel logisch. Economische groei kent zijn grenzen. Daar ligt een uitdaging voor onze leiders. Om het eerlijke verhaal te vertellen. Maar ook voor de kerk. Er is geen godsdienst die zoveel mensen geïnspireerd heeft tot vrijwillige eenvoud als het christendom, met behoud van levensgeluk. Jezus zelf leefde eenvoudig. Wie zijn geluk minder materieel kan voeden, gaat op zoek naar andersoortig geluk (sociaal, spiritueel, artistiek enz.). Al die dingen kunnen ons hart voor een deel vullen. Maar het héle hart vullen, kan alleen Degene die ons een hart gegeven heeft: De Schepper en Vader van allen.

Pastoor Schilder