Petrusklepel

De naam Vladimir horen we tegenwoordig vaak. Het is de voornaam van president Poetin, maar ook die van president Zelensky (Volodymyr). Momenteel worden de Russen en de Oekraïners als maximaal tegengesteld gepresenteerd. Maar dan vergeten wij dat beide volken een lange gedeelde geschiedenis hebben. In het jaar 1134 kwam de icoon van Onze Lieve Vrouw van Vladimir in Kiev aan, als geschenk van de patriarch van Constantinopel. Het is een van de beroemdste Maria-iconen. Later kwam de icoon in Rusland terecht en uiteindelijk in Moskou. De icoon drukt tederheid uit en wekt hoop in de harten van vele mensen. Wat we nu zien gebeuren is toenemende bewapening aan de grens met Rusland, zonder de gevolgen te overzien. Laten we in deze meimaand vurig bidden tot Onze Lieve Vrouw. Zij heeft al vaker vrede gebracht bij hoogoplopende conflicten in de wereld. We dragen in de parochie ons steentje bij met de activiteiten in de meimaand.

Pastoor Schilder