Petrusklepel

We zijn met een delegatie uit de parochie aanwezig geweest bij de Chrismamis in Den Bosch. Wat is dat eigenlijk? Chrisma is heilige zalf (‘Christus’ betekent; Gezalfde). Die wordt gewijd door de bisschop. Dat is een mooie plechtigheid, waarbij de bisschop bidt dat Gods Geest in de gelovigen binnendringt, zoals olie de huid intrekt. Chrisma wordt gebruikt bij de Wijding, maar ook voor het Doopsel en het Vormsel. De twee olie is de ziekenolie. Die wordt gebruikt om heil en genezing te brengen, zoals ook in de Bijbel staat. De derde olie is voor de geloofsleerlingen, vóórdat zij gedoopt worden. Die olie weert het kwade af, zoals ook worstelaars zich insmeren met olie om minder vatbaar te zijn voor hun tegenstander. In de Chrismamis waren meer dan 100 priesters uit ons bisdom, die elk jaar bij deze gelegenheid hun wijdingsgeloften vernieuwen, en vele gelovigen die uit volle borst meezongen. We kunnen er weer tegen om in deze tijd te getuigen van de hoop en samen instrumenten te zijn van Gods vrede!

Pastoor Schilder