Petrusklepel

Het symbool van de veertigdagentijd is een kruis. Dat begint al met het askruisje. Het verwijst naar het Kruis waaraan Jezus gestorven is. De kleur in de liturgie tot aan Pasen is paars. Dat is de kleur van boete en verzoening. We willen het kwade dat we gedaan hebben goedmaken. Op de eerste plaats door ons gebed, maar ook door goede werken en versobering. Achterin de kerk van Bladel zal een levensgroot kruis worden geplaatst. Mensen die willen kunnen daar een gebed op prikken. Dat kan iets zijn waar zij vergeving voor willen vragen, maar ook een zorg of een voornemen. We krijgen wereldwijd niet echt adempauze na de pandemie. Nu is er het leed en verdriet van de mensen in Oekraïne en alle gevolgen voor ons en andere landen. Deze vastentijd zal in het teken staan van vrede en verzoening. We weten dat de kracht van het goede groter is dan die van het kwade, maar de weg naar vrede kan lang en pijnlijk zijn. Sterkte en Gods zegen!

Pastoor Schilder