Petrusklepel

Ik sprak iemand van wie de vader overleden was met carnaval en de moeder met de kermis. Dat maakt het allemaal niet makkelijker. Het ene moment zoek je een graf uit, het andere moment loop je op straat tussen de feestvierders. Maar ja, zo iets heb je niet voor het zeggen. Je hebt wél iets te zeggen als je een feest verplaatst. Dan kun je rekening houden met de omstandigheden. Ik denk bijvoorbeeld aan carnaval 2022. Eerst dachten we dat het wéér een jaar overgeslagen zou worden. Maar met de versoepelingen kwam ook de koorts terug. En met de koorts de vergeetachtigheid? In onze gemeente bestaat de kans dat carnaval gevierd wordt met… Pasen! Dus in de dagen dat we het lijden, sterven en verrijzen van Onze Lieve Heer gedenken (Goede Vrijdag, Stille Zaterdag, Paaszondag). Als je iemand zou vragen: kun je met kerstmis carnaval vieren? Dan was het antwoord waarschijnlijk ‘nee’. Zou dat voor Pasen ook niet moeten gelden? Dat is het belangrijkste christelijke feest. Dat willen we goed voorbereiden en zoveel mogelijk sámen beleven. Carnaval met Pinksteren zou beter zijn. Dat is echt een feest van eenheid in verscheidenheid.

Pastoor Schilder