Petrusklepel

Maria Lichtmis komt eraan. Een práchtig feest. Precies 40 dagen na Kerstmis. Jezus werd 40 dagen na zijn geboorte naar de Tempel in Jeruzalem gebracht. Dat was voor gelovige joden een soort tegenprestatie voor de bevrijding uit de slavernij van Egypte; iedere eerstgeborene werd aan God opgedragen. Omdat we Jezus ‘het Licht van de volken’ noemen, dragen de gelovigen op 2 februari een gewijde kaars (symbool van Christus) naar het altaar. Dat is mooi én actueel. In deze tijd krijg je soms het gevoel dat kinderen niet van God zijn maar van de overheid. Ouders moeten aan zóveel regels voldoen. De doelen kunnen wel goed zijn (gezondheid, economie, milieu), maar ze worden overdreven. Als ouders íets moeten leren aan hun kinderen, is dat wel vertrouwen. In zichzelf en in het leven. Dat vertrouwen groeit niet door protocollen, maar door vallen en opstaan en door een goed voorbeeld. Zo hebben Jozef en Maria ook vertrouwd op de zending van Jezus, hoe klein hij ook was. Welkom op Maria Lichtmis. We zullen dan speciaal bidden voor onze gezinnen.

Pastoor Schilder