Petrusklepel

Op de eerste plaats wil ik hartelijk ‘dankjewel’ zeggen voor de kerstkaarten die ik mocht ontvangen. Ze hangen aan een conische spiraal in de pastorie en lijken op een kerstboom. Ik laat dat zo tot 2 februari. Dan is de kersttijd definitief voorbij (Maria Lichtmis). Omdat ik op dit moment nog niet weet of onze Nieuwjaarsreceptie door kan gaan, wil ik langs deze weg alvast iets zeggen over een bijeenkomst in Casteren, over de aankleding van het kerkhof daar. Het vindt plaats op woensdag 19 januari in Den Oard, om 19.30 uur. De onderhoudsploeg van het kerkhof in Casteren en geïnteresseerde parochianen worden uitgenodigd om mee te denken. Ik hoop op een serieuze belangstelling. Het is toch een kostbare plaats van herinnering, ook al wordt binnen families heel divers gedacht over begraven. Wat ik bij ouderen merk is dat ze hun kinderen niet willen opzadelen met de onderhoudslast en de grafrechten. Maar vinden die dat echt zo erg? En wat kunnen we samen doen om het kerkhof troostrijk en tegelijk onderhoudsvriendelijk te laten zijn? Ten slotte: de Eerste Communielessen zijn weer begonnen. We gaan op weg met 32 kinderen. Ik heb er zin in.

Pastoor Schilder