Petrusklepel

Waarom komt Sinterklaas eigenlijk met een boot naar ons toe? Dat komt omdat hij ooit zeemannen geholpen heeft. Zodoende is hij patroon van de schippers geworden. Het verhaal gaat zo: Er was eens een storm op zee, voor de kust van Myra. Dat ligt in het huidige Turkije. Daar was Nicolaas bisschop. De mensen hielden van hem. Hij zorgde goed voor de armen en de kinderen en hij preekte mooi. Dat hoorden ze ook in de haven. Daar werd altijd het laatste nieuws verteld. Een schip dat in nood verkeerde dreigde te vergaan. De zeelieden dachten toen aan Nicolaas en baden: “Nicolaas, dienaar van God, als het waar is wat ze van u zeggen, laat ons daar dan nu eens iets van zien.” Onmiddellijk verscheen hun iemand die eruit zag als een heilige. Die zei tot hen: “Jullie hebben me geroepen. Nou, hier ben ik.” Sint Nicolaas hielp mee om de storm te doorstaan, maar ze wisten niet dat hij het was. Eenmaal aan wal wilden ze God te bedanken voor hun redding. Ze gingen naar de kerk. En wie herkenden ze daar? Het was degene die hen geholpen had: bisschop Nicolaas! 6 december vieren we in de liturgie zijn gedachtenis. De avond ervoor is pakjesavond. Veel plezier!

Pastoor Schilder