Pasen 2022

Het is mogelijk om hetzelfde te zien en iets anders te geloven. Wat wij zien staat nl. niet op zichzelf, het wordt mede bepaald door wat wij denken. Er zijn voorbeelden van mensen die wonderen zagen gebeuren voor hun ogen en toch niet geloofden.

De Schriftgeleerden en farizeeën wilden Lazarus uit de weg ruimen, omdat om hem veel joden overliepen tot Christus. Dus ze hadden wel gezien dat Lazarus weer leefde, maar hun boosheid was zo groot, dat ze niet nadachten over de oorzaak van het wonder: de godheid van Christus.

Er zijn ook mensen die nooit een wonder gezien hebben en toch een rotsvast geloof hebben. Hun ogen zien in de schepping en in de gebeurtenissen van hun leven de hand van God. Een wonder maakt hun geloof niet groter.

Wat ik bedoel, blijkt ook uit het evangelie. Petrus zag de zwachtels van de overleden Jezus liggen. En dat was het dan. Johannes zag ze ook liggen, en – zo staat er – hij geloofde! Zien en geloven, ze lijken op elkaar, maar sluiten elkaar niet perse in of uit.

Geloven is een vorm van zien. In plaats van de hoopvolle visie van het geloof, worden we nu sterk beïnvloed door de negatieve kijk van de MSM, dat is: de mainstream media. Dat doet wat met ons. Er zijn mensen die volkomen onrustig en bang worden door alle nieuwsberichten. Ze kijken niet rustig naar wat er dieper speelt, maar gaan mee in het narratief (het verhaal) van de beleidsmakers. En die hebben natuurlijk ook de oplossingen, zeggen ze.

Maar gelukkig hebben we nog de festivals en de Floriade en de Formule 1. Als mensen het zat worden, hebben ze nog altijd deze uitlaatklep. Ik gun ze dat van harte, maar het maakt iemands visie niet helderder. Het helpt alleen om de onzin even te vergeten. De vraag is hoe lang dat blijft lukken. Zo lang we het kunnen betalen, ja, maar daarna?

Christus geeft ons een perspectief dat de onzin niet ontkent. Integendeel, wie Christus leert kennen ziet nog veel meer onzin in deze wereld. Maar hij voelt zich vrij om een andere weg te gaan. Een weg van zin, van waarheid en van opoffering.

De ijzeren logica van het Romeinse Rijk was niet bestand tegen het opkomende christendom. En ook deze tijd, zelfs als er quantumcomputers komen en nóg betere algoritmes, zal niet bestand zijn tegen het licht van het evangelie. Dat licht kan niet gedood worden. Het komt altijd weer op, nu hier dan daar.

Het is onze roeping en tegelijk een uitverkiezing om lichtdragers te zijn, om te getuigen van ons geloof. Ook als anderen dingen anders zien, dat maakt niet uit. Ook waar de christenen een minderheid zijn, kunnen ze van invloed zijn. Met geduld, respect en groot vertrouwen. Want Christus is onze Overwinnaar. Amen, alleluia!