Palmpaas maken Bladel

Kinderen die graag thuis een palmpaas maken, zijn van harte welkom om mee te lopen in de processie op Palmzondag (1 april). We verzamelen in het zaaltje om 10.45 uur (Sniederslaan 46).

Wat heb je nodig?

• Een houten kruis
  • Naald en draad
  • Plakband
  • Schaar
  • Crêpepapier
  • Rood stevig papier
  • 30 rozijnen
  • 12 chocoladen eitjes
  • Mandarijnen
  • Broodhaantje
  • Palmtakje

Uitleg symbolen:

• Het kruis is het teken van ons geloof.
  • De 4 rode propjes verwijzen naar de wonden van Jezus, in zijn handen, voeten en van de doornenkroon.
  • Het hart van Jezus (rood) is doorstoken door een soldaat (wijkt af van het plaatje).
  • Jezus is door Judas voor 30 zilverstukken verraden, dus rijg  30 rozijnen aan een draad en maak ze vast aan de uiteinden van het kruis.
  • Jezus had 12 apostelen. Daarom 12 paaseitjes (in een boterhamzakje).
  • Jezus had dorst toen Hij aan het kruis hing, dus hang een mandarijn (in een boterhamzakje) aan de andere kant van het kruis. Die verwijst naar de spons waarmee Hij te drinken kreeg.
  • Toen Petrus Jezus verraadde kraaide er 3x een haan. Vandaar een broodhaantje. En bij het Laatste Avondmaal gebruikte Jezus brood.
  • De mensen juichten Jezus toe met palmtakken. Daarom komt er als laatste een palmtakje op het kruis.

Aan de slag!

• Wikkel stroken gekleurd crêpe papier om de latjes heen.
  • Maak 4 propjes van rood crêpe papier en plak deze op de plekken waar de kruiswonden van Jezus hebben gezeten (de uiteinden van de latjes).
  • Knip een hartje uit van rood papier en plak deze op het snijpunt van de twee kruisbalken.
  • Rijg met een naald 30 rozijnen aan een draad. Maak de beide uiteinden van het draad vast aan beide zijkanten van het kruis.
  • Bind een zakje met 12 chocolade eitjes links aan het kruis.
  • Doe de mandarijn in een zakje en bindt het rechts aan het kruis.
  • Steek het broodhaantje bovenop het kruis.
  • Maak het takje vast boven aan het kruis of steek hem in het haantje en je bent klaar!

Op Palmzondag verzamelen we dus om 10.45 uur in het zaaltje in Bladel. Welkom!