Heilige Familie

Op Kerstmis vieren we dat God onder de mensen is gekomen, in Jezus zijn Zoon. Vandaag vieren we dat God niet zomaar op aarde is gekomen, maar in een gezin. Daaruit blijkt de liefde van de Schepper voor het gezin. Jozef en Maria waren gehoorzaam aan God, anders dan Adam en Eva. Niet uit vrees maar uit liefde. Dat is de kern van het gezinsleven: dat ouders en kinderen God liefhebben. En vandaar uit wordt de onderlinge liefde gevoed. Dan is er ook ruimte voor vergeving. Niemand hoeft perfect te zijn. Als we dat accepteren in het gezin, kunnen we het ook daarbuiten toepassen. De christelijke roeping tot naastenliefde begint in het gezin en gaat vandaar naar buiten.

Ondanks de zorgen van de tijd is het gezinsleven voor mensen nog steeds een bron van geluk. En van verdriet. Ik zou zeggen: van het grootste geluk en het grootste verdriet. Want de liefde in een gezin maakt ouders en kinderen zeer gelukkig. Maar als de liefde verdwijnt, worden gezinsleden zeer ongelukkig. Ze gaan dan andere vormen van sociaal leven zoeken: niet in gezinsverband maar daarbuiten. Hier ligt een uitdaging voor de kerkgemeenschap in deze tijd. We beginnen vandaag in de parochie het Jaar van het Huwelijk. Er trouwt niemand meer voor de kerk, dus we kunnen gerust spreken van een crisis.

We willen proberen iets los te maken in de harten van de mensen, omdat wij als christenen onze relatie met God ook beleven als een soort huwelijk. God noemen we Bruidegom en wij zijn als gedoopten zijn volk, zijn Bruid. Als er geen passie is tussen mensen, komt er geen huwelijk. Als er geen passie is in de kerk, komen er ook geen kerkelijke huwelijken.

Ons aanbod voor 2021 is
de parochie biedt gratis een laagdrempelige huwelijksceremonie voor trouwstellen aan, de pastorietuin staat open voor trouwfoto’s, we bieden een misintentie aan op de trouwdag van mensen die al getrouwd zijn. We besteden in de catechese en de liturgie bijzondere aandacht aan het sacrament van het huwelijk. Mensen die hun huwelijk een nieuwe impuls willen geven kunnen terecht bij een relatiedeskundige die pro Deo wil adviseren. Mensen die een huwelijksjubileum vieren bieden we een eigengebakken taart en een misintentie aan. En in het Jaar van het Huwelijk staat het beeld van Jezus, Maria en Jozef op een prominente plaats in de kerk van Bladel. We hebben niks te verliezen en alles te winnen. ‘Heer geef ons weer geloof, geef ons weer huwelijken.’
Amen.

Lees meer over het huwelijk

Voor de kerk wereldwijd, dat zij in woord en daad mag getuigen van de liefde van Christus die alle kwaad overwint .
Laat ons bidden.

Voor ons vaderland, dat de kracht van de Blijde Boodschap hoop en zekerheid mag geven aan mensen die angstig of bedroefd zijn .
Laat ons bidden.

Voor de gezinnen in Congo die wij in de Advent hebben willen steunen, om een zalig kerstmis voor jong en oud .
Laat ons bidden.

Voor allen die werken in de gezondheidszorg, dat zij gesterkt mogen worden om in deze tijd hun belangrijke werk te kunnen doen .
Laat ons bidden.

Voor de zieken en de eenzamen, dat het licht van het kerstkind hen mag bereiken zoals eens de herders van Bethlehem .