Adventsactie 2021

Pastoor Joseph, die tijdens de afronding van zijn studie in Nijmegen en Leuven, meerdere jaren werkzaam was in onze parochie, is na zijn terugkeer naar India in mei 2017 aldaar in diverse plaatsen actief geweest. Vorig jaar was hij o.a. werkzaam als pastoor in de parochie Mlamala in de provincie Kerala in India. In dat dorp is de Fathima High School gelegen. De parochie is eigenaar van de school. De gebouwen en de materiële zaken, die daarmee samen hangen moeten dan ook geregeld en betaald worden door de parochie. Het salaris van het onderwijzend personeel wordt betaald door de regering. Er gaan 930 kinderen in de leeftijd van 4 tot 15 jaar naar deze school.  Er wordt onderwezen in de talen Malayalam, Tamil en Engels. Het Tamil-talige onderwijs is voor de kinderen van wie de moedertaal Tamil is. Hun ouders en voorouders wonen al lang in dat dorp. Zij zijn arbeiders van de theeplantages en ze wonen nog in eenvoudige rijtjeshuizen, die gebouwd zijn door de Britten. Dat is het armste deel van de bewoners van het dorp. Ook komen er kinderen van de omliggende dorpen naar deze school. De regering geeft  iedere schooldag een warme maaltijd bestaande uit rijst, groente en sambar  (een kruidenmix). Tot vorig jaar hebben de kinderen hun maaltijd buiten moeten gebruiken, zittend op de grond of staande. Dat vond ik vreselijk. Vandaar mijn plan om een overdekte ruimte te laten bouwen. Met de uitvoering van dat plan is in 2020 een begin gemaakt.

Met de hulp van de leraren van de school en de parochianen heb ik een overdekte ruimte laten bouwen met een stenen-wand, die momenteel  nog  maar ongeveer 1 meter hoog is, en een betonnen vloer.  Dit heeft  ongeveer  30.000  euro gekost.  De nu resterende werkzaamheden zijn: het afbouwen van de wand tot het dak en de aanschaf  van zitbanken en eettafels. Dan kunnen ongeveer 300 kinderen tegelijk hun maaltijd gebruiken. De zaal wordt  ook al gebruikt voor andere activiteiten. Kinderen kunnen er spelen en er kunnen besprekingen plaats vinden. Ook wordt de zaal gebruikt als opvangcentrum tijdens hevige regenval en bij aardverschuivingen.

Joseph zal het zeer op prijs stellen als wij via deze adventsactie een bijdrage leveren aan de kosten van de afbouw en inrichting van de eetzaal voor de schoolkinderen.

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw bijdrage.

U kunt uw bijdrage overboeken naar rekeningNL 12 RABO 0137 1753 96 ten name van RK Parochie Heilige Apostelen Petrus en Paulus onder vermelding van “ADVENTSACTIE”.

De opbrengst van de kerkcollectes in onze parochie tijdens alle H. Missen op 4/5 dec. en 18/19 dec. wordt bestemd  voor “afbouw en inrichting van de eetzaal in Mlamala”.